Teija Löytönen
Sosiaalisen konstruktionismin lähtökohdat
Sosiaalisen konstruktionismin ydinteesi on, että todellisuus
on ihmisten välisissä sosiaalisissa prosesseissa merkitysten
avulla rakentuvaa. Kun todellisuus nähdään keskeisesti
sosiaalisten merkitysten kautta jäsentyvänä, määrittää tämä myös
todellisuutta koskevan tiedon luonnetta. Tieto sosiaalisen konstruktionismin
kehyksessä ei siten ole heijastusta oletetusta ”puhtaasta” ja
pysyvästä todellisuudesta. Sen sijaan tieto on aina
jostakin näkökulmasta, jotakin tarkoitusta varten ja
jossakin sosiaalisessa suhteessa merkityksellistettyä tietoa (Burr
1995). Tämä sosiaalisen konstruktionismin anti-essentialistinen
oletus merkitsee, että todellisuudessa ei olemuksellisesti
ole mitään sellaista, joka määrittäisi
todellisuutta koskevat kuvaukset jonkinlaisiksi ihmisistä riippumatta.
Toisin sanoen niitä kuvauksia, joiden avulla ymmärrämme
maailmaamme, toisiamme tai itseämme eivät sanele se ”mitä siellä on”,
siis kuvausten kohteet (Gergen 1999).
Sen sijaan kuvaukset todellisuudesta muotoutuvat ihmisten välisissä sosiaalisissa
prosesseissa, jossa kielellä, käsitteellisillä kehyksillä,
kategorioilla sekä muunlaisilla representaation muodoilla
on keskeinen merkitys. Todellisuuden ymmärtäminen jonkinlaisena
ja tähän ymmärrykseen liittyvien elämismuotojen
ja traditioiden ylläpitäminen edellyttävät
siten jatkuvaa ihmisten välistä merkitysten jakamista
ja muodostamista. (Burr 1995; Gergen 1999.)
Kielessä rakentuneet ja jatkuvasti rakentuvat käsitykset
todellisuudesta (maailmasta, toisistamme ja itsestämme)
ovat ihmisten välisen pitkien historiallisten ja kulttuuristen
prosessien tuotteita, joiden avulla ymmärryksemme todellisuudesta
rakentuu tietynlaiseksi. Merkityksellistämisen eli todellisuuden
jäsentämisen tavat ovat historiallis-kulttuuriseen
aikaan ja paikkaan sekä esittämistilanteeseen (rooleihin,
toimintaan) kiinnittyviä todellisuuden jäsennyksiä. (Burr
1995.) Tanssija esimerkiksi saa erilaisia merkityksiä erilaisten
aikakausien ja/tai kontekstien mukaisesti: esimerkiksi klassisen
balettiteoksen tai eroottisen tanssiesityksen kehyksessä.
Sosiaalisen konstruktionismin kehyksessä kieli nähdään
sosiaalisen toiminnan muotona: kieli luo määritelmiä ja
määrittelee toimintaa, joka saa tekoina aikaan vaikutuksia.
Kieli on siten pikemminkin performatiivista kuin yksinkertainen
itseilmaisun tai todellisuuden kuvailun väline. (Gergen
1999, Burr 1995.) Todellisuuden jäsennykset eivät
kuitenkaan rakennu yksinomaan ihmisten välisen yhteisymmärryksen
vaan myös neuvottelujen ja kamppailujen tuloksena, joissa
tietyt todellisuuden kuvaukset saavat joskus vahvemman sijan
ja toisinaan taas vakiintuneet todellisuuden kuvaamistavat muuttuvat.
Miksi sitten näin tapahtuu? Jokinen (1999,
40) liittää tämän ihmisten välisiin
sosiaalisiin prosesseihin ja suhteisiin, joihin valta olennaisella
tavalla kietoutuu.
Vallan ilmeneminen todellisuutta koskevissa kuvauksissa eli
tiedossa ja kielessä tekee näkyväksi sosiaalisen
konstruktionismin poststrukturalistisen juonteen, ja siinä erityisesti
Michel Foucaultin (ks. esim. 1980) analyysit vallan luonteesta.
Poststrukturalismin ydinajatus on juuri se, että todellisuuden
merkityksellistämisen tavat eivät ole pysyviä,
vaan ajan ja kontekstin mukaan muuttuvia jäsennyksiä,
joilla edistetään tai ehkäistään sosiaaliseen
todellisuuteen liittyviä asiaintiloja. Kielessä ilmenevä maailman
moninaisuus, siihen liittyvät erimielisyydet ja konfliktit
kutsuvat näkyviksi myös ihmisten väliset valtasuhteet.
Foucaultin analyysit paikantavat vallan juuri kielen ja puhetapojen
eli diskurssien tuotteeksi. (Foucault
1982; Burr 1995.)
Sosiaalisen konstruktionismin kehyksessä muutokset todellisuuden
kuvauksissa perustuvat kriittiseen reflektioon. Se haastaa todellisuuden
ymmärtämisen traditiot ja tältä pohjalta
tarjoaa toisenlaisia kuvauksen ja toiminnan mahdollisuuksia.
Kriittinen reflektio merkitsee ensisijaisesti itsestään
selvänä pidetyn tiedon kyseenalaistamista, mutta myös
erilaisissa perspektiiveissä tapahtuvien toisenlaisten todellisuuskuvausten
kuuntelemista, joka siten suhteellistaa omia ymmärtämisen
tapoja. (Gergen 1999; Burr 1995.)
Aineiston analyysitapoja
Sosiaalisen konstruktionismin perinteessä on lukuisia erilaisia
empiirisen aineiston hankinta- ja analyysitapoja. Omassa tutkimustoiminnassani (Löytönen
2004) olen soveltanut haastatteluaineiston analyysissä sekä diskurssien
analyysia (Burr 1995; Parker 1992; Juhila
1999) että narratiivisen analyysin lähestymistapoja (Czarniawska
1997, 1998; Riessman 1993; Lieblich, Tuval-Mashiach, Zilber 1998;
Saarenheimo 1997, 2001). Nämä molemmat analyysimenetelmät
tuovat esille erilaisia kielenkäyttötapoja ja -resursseja
ja siten täydentävät toisiaan ja muita kielenkäytön
analyysimenetelmiä.
Diskurssien analyysi
Diskurssianalyysi keskittyy kulttuuristen merkitysten ja niitä tuottavien
kielellisten prosessien erittelyyn (Jokinen
1999). Se ei kuitenkaan ole yksiselitteinen metodi, vaan
käsittää laajan joukon erilaisia tutkimuskäytäntöjä,
joiden tavoitteet ja teoreettiset taustat voivat olla monenlaisia.
Diskurssit tulevat ilmi teksteissä, joilla Parker (1992) ei
viittaa yksinomaan kieleen, puheeseen ja kirjoitukseen vaan kaikkeen,
josta voimme löytää merkityksiä (pukeutuminen,
rakennukset, sukupuoli, ikä, alakulttuurit jne.). Burr (1995) jäsentää diskurssin
eräänlaiseksi käsitteelliseksi taustaksi, jota
vasten ilmaisumme tulevat ymmärretyksi. Diskurssit luovat
siis kehyksen ihmisten välisessä keskustelussa, jolloin
kohdetta nimetään, merkityksellistetään ja
representoidaan tietynlaisena. Esimerkiksi tanssijan aamun treenitunti
voi yhtäältä merkitä omaa aikaa, harjoitusprosessiin
valmistautumista ja/tai kunnon ylläpitämistä.
Tämä ymmärtämisen tapa puolestaan suuntaa
sitä, miten tanssija aamutunnillaan toimii. Diskursiivinen
viitekehys on olennaisesti myös arvottava, jolloin yhtä tapaa
keskustella arvotetaan jonkin muun tavan kustannuksella (Parker
1992). Tämä arvottava ulottuvuus liittyy kysymyksiin
siitä, miksi tietyt merkitykset koetaan tiettyinä aikoina
oikeiksi ja toiset vääriksi, miten nämä oikeina
pidetyt merkitykset syntyvät ja kuinka niistä tulee
vallitsevia (Lehtonen 1996).
Diskurssit ovat siten yhtäältä ihmisten välisiä vuorovaikutuksellisia
prosesseja, joissa merkityksiä tuotetaan ja toisaalta ne
ovat tämän vuorovaikutuksen lopputuloksia, jotka voivat
olla rinnakkaisia ja/tai kilpailevia diskursseja. Diskurssien
analyysissä tarkastellaan:
diskursseja ja niiden välisiä suhteita,
diskurssien seuraamuksia,
diskurssien suhdetta kulttuuriseen, sosiaaliseen ja materiaaliseen kontekstiin.
Narratiivinen analyysi
Narratiivinen tutkimuksen juuret ovat monihaaraiset ja ulottuvat
monille eri tieteenaloille kirjallisuudentutkimuksesta sosiaalitieteisiin (Hänninen
2000). Suuri osa narratiivisesta tutkimuksesta kiinnittyy
ihmisten omaelämäkertojen ja henkilökohtaisten
tarinoiden tutkimiseen, vaikka niitä saatetaankin tarkastella
sosiaalisista ja kulttuurisista näkökulmista.
Narratiivinen tai kertomuksellinen tutkimusote on väljä kehikko,
jonka sisään mahtuu erilaisia tutkimusmenetelmiä ja
aineiston lukutapoja. Se ei ole yhtenäinen eikä selvärajainen
ajattelutapa. Siksi onkin mielestäni hyödyllistä Saarenheimon
(2001) tapaan erottaa toisistaan kertomuksen metaforinen ja metodologinen
käyttö tutkimuksessa. Kertomuksen metaforinen käyttö viittaa
lähinnä siihen, että kaikkea mitä ihmiset
sanovat nimetään tarinoiksi tai kertomuksiksi, mikä on
varsin kapea käsitys kerronnallisuudesta ja sen merkityksestä.
Myös elämä voidaan kokonaisuudessaan nähdä kertomuksellisena:
Oma elämä rakentuu erilaisista kertomuksista, joilla
jäsennetään oman elämän kulkua erilaisissa
tilanteissa ja suhteissa. Inhimillisen kokemuksen voidaan katsoa
jäsentyvän kertomuksellisen muodon kautta.
Kertomuksen metodologinen käyttö sen sijaan viittaa
yksityiskohtaisempaan puheen ja kielenkäytön elementtien
analyysiin. Tällöin kertomuksellisuutta pidetään
yhtenä keskeisenä kielellisenä resurssina niin
kulttuurin, identiteettien ja kuin poliittisten projektienkin
muodostumisessa. Kertomuksellinen näkökulma auttaa
hahmottamaan yksittäisistä merkityksistä ja tulkinnoista
jäsentyneitä kokonaisuuksia niin yksilöllisellä kuin
yhteisölliselläkin tasolla. (Ylijoki
1998)
Narratiivinen lähestymistapa on käyttökelpoinen
erityisesti silloin,
kun tutkitaan elämänkertoja,
kun kerätään tai pyydetään kertomuksia/tarinoita,
kun aineistossa ilmenee kertomuksia,
kun tutkimuskohteena on tavalla tai toisella muutos,
kun tutkitaan moraalijärjestyksen ilmenemistä (esim. mitä pidetään
hyvänä, mitä pahana),
kun etsitään kulttuurisia mallitarinoita (sankaritarinat, kehitystarinat,
sattumatarinat jne.).
Narratiivi eli kertomus tutkimuksessa
Mitä kertomukset sitten ovat ja miten ne toimivat sosiaalisen
elämän kulussa? Kertomuksen ja kerronnallisen tutkimuksen
malleja on useita. Yleisesti kertomukset tunnistetaan siitä,
että niissä on tilanne, henkilöt ja juoni. Juoni
onkin yksi keskeinen väline narratiivisessa tutkimuksessa.
Juoni kutoo yhteen ajallisesti etenevien tapahtumien ketjun:
tapahtumilla on syynsä ja vaikutuksensa. Tyypillisimmin
juonen tunnistaa kertomuksen sisältämistä vaiheista:
alkutilanteesta, johon liittyen jokin toiminta tai tapahtuma
ilmenee ja tuottaa toisenlaisen asiaintilan. Kertomuksen lopussa
on saatu aikaan jonkinlainen ratkaisu ilmiöön, tapahtumaan
tai ongelmaan. (Czarniawska 1997, 1998;
Gergen 1999.)
Tällaisen kertomuksellisen rakenteen voi nähdä eräänlaisena
kertomuksellisena ydinmuotona. William Labovin (1972) jäsennys
henkilökohtaisiin kertomuksiin sisältyvistä rakenneosista
on varsin käyttökelpoinen, kun halutaan tunnistaa puheen
joukosta kertomuksellisia elementtejä.
Hänen mukaansa keskustelujen (henkilökohtaiset) kertomukset
koostuvat seuraavista rakenneosista: 1) tiivistelmä tai ”esipuhe”,
2) orientaatio, 3) juonen tapahtumat, 4) loppuratkaisu, 5) arviointi
sekä 6) Coda. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki
kertomukset olisivat näin lineaarisia ja sisältäisivät
kyseiset rakenteet täydellisinä. Labovin analyysiä voi
siten pitää pikemminkin ideaalisena mallina, jonka
elementit näyttäytyvät eri tavoin tarinankerronnassa.
Se minkälaiseksi kulloinenkin kertomus muotoutuu, liittyy
mm. kertojaan, kerrontatilanteeseen ja kuulijoihin. Toisin sanoen
kertomuksilla on erilaisia funktioita, jotka muotouttavat kertomuksen
rakenteita (Gergen 1999).
Labovin mallin mukaisesti kertomuksen aloittaa tiivistelmä tai
esipuhe, joka usein pohjustaa kaikkeen siihen, mitä on tulossa.
Lyhyt tarinan tiivistys antaa ennen varsinaista kertomista viitteen
siitä, että kertomus pitää sisällään
erilaisia asioita. Kertomuksen orientaatiossa selviää tapahtumien
aika, paikka, keskeiset henkilöt ja alkutilanne. Orientaatio
voi olla rakenteellisesti joko kertomuksen alussa tai siroteltuna
pitkin kertomusta (Saarenheimo 1997).
Tarinan juoni kertoo varsinaisen tapahtuman syineen ja seurauksineen.
Labovin mallin mukaisesti kertomuksiin liittyy edellisten rakenneosien
lisäksi vielä arviointi. Se voidaan esittää joko
tarinan päätyttyä tai useissa kohdissa tarinaan
upotettuna. Arvioinnin tehtävänä kertomuksissa
on tuoda esiin tarinan merkitys tai se miksi tarina kerrotaan.
Se on eräänlainen moraalinen selitys tarinalle tai
opetus, jonka kertoja haluaa välittää kuulijalle/kuulijoille.
Kertomukset päättyvät tavallisesti niin sanottuun
coda-osaan. Se on ilmoitus tarinan päättymisestä,
jossa kertoja itse määrittelee tarinansa loppukohdan (Saarenheimo
1997, 2001.)
Paitsi juonen ja kerronnallisten elementtien hahmottamista,
narratiivinen analyysi tarjoaa mahdollisuuden myös kulttuuristen
mallitarinoiden tunnistamiseen. Mallitarinoihin sisältyy
usein jonkinlainen opetus, jotka auttavat tietyn yhteisön
jäseniä tulkitsemaan oman alansa rakenteita, toimintatapoja,
arvoja, uskomuksia ja normeja. Siten tarinat luovat yhteisön
jäsenille jatkuvuutta ja pysyvyyttä. Ne ylläpitävät
paitsi yksilöllistä myös kollektiivista identiteettiä,
usein sekä hyvässä että pahassa. (Hänninen
2000, Ylijoki 1998.)
Keskeinen osa kerronnallisuuden erityisyydestä muihin kielenkäytön
muotoihin nähden liittyy sen suljettuun ja lineaariseen
muotoon sekä kykyyn kantaa jotakin keskeistä ydinsanomaa
konkreettisessa ja suggestiivisessa muodossa. Kertomuksia voikin
pitää eräänlaisina kerronnan narratiivisina
tihentyminä, jotka suljetun muotonsa ja juonellisen koherenssinsa
vuoksi erottuvat keskustelun ja muun kerronnan usein epäloogisesta
tai hajanaisesta virrasta (Saarenheimo
2001.)
Lähteet
Burr, Vivien 1995. An Introduction to Social Constructionism.
Routledge: London.
Czarniawska, Barbara 1997. Narrating the Organization. Dramas
of Institutional Identity. The University of Chicago Press:
Chicago.
Czarniawska, Barbara 1998. A Narrative Approach to Organization
Studies. Qualitative Research Methods Series 43. A Sage
University Paper. Sage Publications: Thousand Oaks.
Foucault, Michel 1982. The Subject and Power. Teoksessa
Dreyfus, Hubert L. and Rabinow, Paul. Michel Foucault: Beyond
Structuralism and Hermeneutics. With an Afterword by Michel Foucault,
208-226. University of Chicago Press: Chicago.
Foucault, Michel 1980. Tarkkailla ja rangaista. Otava:
Helsinki.
Gergen, Kenneth J. 1999. An Invitation to Social Construction.
Sage Publications: London.
Hänninen, Vilma 2000. Sisäinen tarina, elämä ja
muutos. Acta Universitatis Tamperensis 696. Tampereen
yliopistopaino: Tampere.
Jokinen, Arja 1999. Diskurssianalyysin suhde sukulaistraditioihin.
Teoksessa Jokinen, Arja & Juhila, Kirsi & Suoninen, Eero.
Diskurssianalyysi liikkeessä, 37-53. Vastapaino: Tampere.
Juhila, Kirsi 1999. Kulttuurin jatkuvasti rakentuvat kehät.
Teoksessa Jokinen, Arja & Juhila, Kirsi & Suoninen, Eero.
Diskurssianalyysi liikkeessä, 160-198. Vastapaino: Tampere.
Labov, W 1972. Language in the Inner City. Studies in the
Black English Vernacular. Universty of Pennsylvania Press:
Philadelphia.
Lehtonen, Mikko 1996. Merkitysten maailma. Kulttuurisen
tekstintutkimuksen lähtökohtia. Vastapaino:
Tampere.
Lieblich, Amia; Tuval-Maschiach, Rivka; Zilber, Tamar 1998. Narrative
Research. Reading, Analysis and Interpretation. Applied
Social Research Methods Series Volume 47. Sage Publications:
Thousand Oaks.
Löytönen, Teija 2004. Keskusteluja tanssi-instituutioiden
arjesta. Acta Scenica 16. Teatterikorkeakoulu. Yliopistopaino:
Helsinki.
Parker, Ian 1992. Discourse Dynamics. Critical Analysis
for social and individual psychology. Routledge: London.
Riessman, Catherine K. 1993. Narrative Analysis. Qualitative
Research Methods Volume 30. Sage Publications: Newbury
Park.
Saarenheimo, Marja 2001. Narratiivinen tutkimus ja kertomisen
käytännöt asiakastyössä. Julkaisussa
Korhonen, Merja ja Puustinen Birgitta. (toim.) Elämä tarinoina.
Life and Counselling in Context –seminaarin julkaisu.
Joensuun yliopisto.
Saarenheimo, Marja 1997. Jos etsit kadonnutta aikaa. Vanhuus
ja oman elämän muisteleminen. Vastapaino: Tampere.
Ylijoki, Oili-Helena 1998. Akateemiset heimokulttuurit ja
noviisien sosialisaatio. Vastapaino: Tampere.